Deze website maakt gebruik van cookies om u de best mogelijke gebruikerservaring te bieden. Sommige cookies zijn het minimum dat nodig is om de website te laten werken. Meer informatie over cookies vind je hier
Elke band heeft een zwaartepunt. Dit wordt duidelijk na montage door trillingen die voelbaar zijn aan het stuur bij een bepaalde snelheid. Dit lossen we op door het gemonteerde wiel uit te balanceren.
Niet elk merk van banden geeft een levenslange waarborg zoals Gislaved. Daarom is het vaak nuttig beperkte beschadigingen aan de band te herstellen. Ook deze service kunnen wij U bieden in onze bandencentrale. Afhankelijk van de beschadiging kan de herstelling gebeuren terwijl U wacht (tublesskoord) of is de band na enkele dagen weer beschikbaar.
De eerste methode (tublesskoord – zie afbeelding links) is niet de beste. Ze is wel de snelste en goedkoopste op korte termijn. De beste herstelling is die waarbij de kwetsuur aan de buitenkant afgedicht wordt voor vocht en vuil en aan de binnenkant “verstevigd” wordt met een herstelstuk (vulcanisatie – zie afbeelding rechts).
Zowel personenwagen- als vrachtwagenbanden. Scooterbanden, kruiwagenwielen, landbouwbanden, je noemt het en wij monteren het voor U.
Wanneer een band ongelijke slijtage vertoont (meer versleten aan de binnenzijde dan aan de buitenzijde of omgekeerd) is het aangewezen de wagen uit te lijnen.
Hierbij wordt de stand van de wielen ten opzichte van het voertuig gemeten en aangepast zodat opnieuw een gelijkmatige slijtage plaatsheeft.
Er zijn drie fundamentele verschillen tussen zomer- en winterbanden: de profieldiepte, de compound en het profielpatroon.
U kunt een winterband herkennen aan het symbool met bergen en een sneeuwvlok op de zijkant. Dit betekent dat de band voldoet aan de veiligheidscriteria voor winterse omstandigheden.
Winterbanden hebben in de zomer een langere remweg dan zomerbanden. Het profiel van een winterband is namelijk minder effectief op droog wegdek bij hogere temperaturen. Hoe hoger de temperatuur, hoe langer de remweg van een winterband. Bijvoorbeeld bij een temperatuur van 15 graden met een snelheid van 50km/u heeft een winterband 14 à 15 meter nodig om tot stilstand te komen. Bij een zomerband is dit maar 12 meter.
Een all-season band is een combinatie van zomer -en winterbanden in één. Deze banden worden ook wel all-weather of 4-seizoenenband genoemd. Dit gaat in de zomer ten koste van de slijtage, maar geven wel extra grip op nat wegdek. Bij winterse temperaturen verliest de all-season band geen grip, wat bij een zomerband wel het geval is.
All season banden zijn geen vervanger van winterbanden. All season banden zijn een combinatie van zomer -en winterbanden en kunnen hierdoor net niet tippen aan de essentiële eigenschappen van deze banden. Winterbanden hebben specifieke eigenschappen voor winterse omstandigheden, die zorgen voor extra grip en veiligheid in de winter. Op deze specifieke eigenschappen wordt de band uitvoerig getest om te kijken of de band veilig is in de winter of juist in de zomer en niet voor beide.
• De prestaties van winterbanden zijn in winterse omstandigheden duidelijk beter dan die van all season banden.
• Winterbanden zijn geschikt voor besneeuwde bergpassen, terwijl je all season banden sneller van sneeuwkettingen moet voorzien.
• Bij optrekken in de sneeuw en handling in bochten hebben winterbanden meer grip dan de all season band.
• Bij remmen op sneeuw geven all season banden weinig toe op winterbanden in vergelijking met zomerbanden.